ازدواج سفید

 

اصطلاح ازدواج سفید دو کاربرد متفاوت نو و کهن دارد :
کاربرد نو نمونه فارسی زبان آن می‌باشد که «ازدواج سفید» (و گاهی ازدواج سپید) برای توصیف زندگی مشترک بدون ازدواج رسمی ست (که نباید با تکاح عرفییا ازدواج کامن لا  اشتباه گرفته شود. در ایران دو تعریف متفاوت از این زندگی مشترک وجود دارد:

  1. در ایران گروهی می‌گویند مقصود از ازدواج سفید آن است که زوجین بدون عقدنکاح اقدام به ازدواج و تشکیل زندگی مشترک می‌کنند.اما حقوق بشر زندگی مشترک بدون ازدواج یا ازدواج سفید را پیش‌زمینه‌ای برای بسیاری از ازدواج‌های رسمی مطرح می‌کنند.همچنین ازدواج‌های ادیان دیگر بدون عقد نکاح اسلامی است یا نکاح عرفی اسلامی بدون ثبت دولتی انجام می‌شود.
  2. همچنین گروه دیگر در ایران آن را معادل هم باشییا زندگی مشترک بدون ازدواج تعریف می‌کنند. (البته نه تعریف گسترده‌تر آن که به معنی هم‌زیستی است، بلکه تعریفِ محدود به زندگی مشترک زناشویی بدون ازدواج, که طرفین همدیگر را همسر و متعهد به یکدیگر نمی‌دانند

 

 

                                       

 

 

کاربرد کهن‌تر «ازدواج سفید» در زبان فرانسه و انگلیسی می‌باشد (اتگلیسی: White marriage، فرانسوی: Mariage blanc) که به معنی ازدواج بدون وصالیا ثبت شده و قانونی اما به دلایل مختلف حتما بدون رابطه جنسی ست.نام ازدواج سفید احتمالاً ریشه در سفید بودن ملحفه شب اول ازدواج داشته‌است.

 

نظر بدهید

سوالات شما را پاسخ میدهیم

شماره تماس   09178843061